GÓRNOŚLĄSKI ZAKŁAD OBSŁUGI GAZOWNICTWA SP. Z O.O.
ul. Pyskowicka 31, 41-807 Zabrze

tel+48 32 376 19 99fax +48 32 376 22 70

       

LNG

O LNG

LNG (ang. Liquefied Natural Gas) to skroplony gaz ziemny. Powstaje w wyniku zaawansowanego technologicznie, przyjaznego dla środowiska oraz bezpiecznego procesu oczyszczenia gazu ziemnego z wszelkich zanieczyszczeń, m.in. dwutlenku węgla, butanu czy związków siarki, a następnie zmiany jego stanu skupienia z lotnego na ciekły pod wpływem ciśnienia i bardzo niskiej temperatury (minus 162°C). LNG nie ma zapachu, jest bezbarwny, nietoksyczny i niekorozyjny. W przypadku wycieku ulatnia się i rozrzedza w powietrzu, przez co nie stanowi zagrożenia dla środowiska i jednostki transportującej. Skroplony gaz ziemny ma objętość około 600-krotnie mniejszą niż gaz ziemny przed skropleniem. Dlatego jest paliwem opłacalnym w transporcie. LNG przemieszczany jest zarówno na duże odległości – dzięki specjalnym statkom, tzw. metanowcom, jak i na mniejsze za pomocą cystern samochodowych, kolejowych oraz małych jednostek pływających.

 

Zastosowanie LNG

Skroplony gaz ziemny (LNG) jest czystszy od oleju napędowego czy benzyny, emituje mniej dwutlenku węgla niż inne paliwa kopalne, dlatego spełnia wymogi ekologów i oczekiwania inżynierów. Jest używany jest jako paliwo silnikowe, np. w autobusach i w samochodach ciężarowych. Na LNG pływa także coraz więcej statków. Przykładów zastosowania LNG jest jednak więcej - służy on m.in. do produkcji prądu w elektrowniach gazowych, a także do celów chłodniczych lub w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym. W gaz skroplony zaopatrują się również odbiorcy nieprzyłączeni do sieci gazociągów. LNG trafia do małych i średnich miejscowości za pośrednictwem tzw. instalacji satelickich, jest dowożone specjalnymi cysternami. To doskonałe uzupełnienie tradycyjnych dostaw.

 

Bezpieczeństwo

Skroplony gaz ziemny (LNG) jest bezpieczny dla ludzi i przyjazny dla środowiska. W przypadku kontaktu z powietrzem LNG odparowuje i rozrzedza się w atmosferze. Rozlane, szybko rozprzestrzenia się jako gaz ziemny, nie pozostawiając osadów na glebie lub w wodzie (ponieważ LNG waży mniej więcej połowę tego ile woda, wypływa na powierzchnię). LNG to w około 95 proc. metan, w 5 proc. zawiera inne składniki. Jest więc wyjątkowo czysty, nie ma właściwości toksycznych i korozyjnych, a instalacje, w których się go używa, są bardziej trwałe. W porównaniu z olejem napędowym, ilość zanieczyszczeń emitowanych przez LNG jest trzykrotnie niższa. 

Wygrywa w konkurencji z LPG, czyli tzw. autogazem, i CNG (gazem sprężonym) nie tylko pod względem ekologiczności, ale i bezpieczeństwa. Podczas jego spalania powstaje o prawie połowę mniej dwutlenku węgla niż przy spalaniu węgla kamiennego czy brunatnego. Gaz płynny to paliwo mocno wspierane przez Komisję Europejską. W pakiecie „Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych”, Bruksela przyznaje, że LNG jest paliwem ekologicznym i perspektywicznym. Chce promować rozwój infrastruktury LNG, nie tylko w transporcie morskim, ale także lądowym. Dla UE, skroplony gaz ziemny to „paliwo przyszłości”.

 

Transport

Transport LNG na duże odległości odbywa się za pośrednictwem tzw. metanowców, które należą do jednych z najbardziej bezpiecznych statków pływających dzisiaj po morzach i oceanach. Stosuje się w nich nowoczesne technologie pozwalające na pełną kontrolę przewożonego LNG. Pod względem bezpieczeństwa transportu nie mają sobie równych na świecie – wyposażone w podwójne zbiorniki, nowoczesne systemy kontrolne i alarmowe, pozostają pod fachową opieką wyszkolonej załogi. Metanowce typu Q-flex, najbardziej zaawansowane technologiczne i najbardziej bezpieczne, mają 315 metrów długości – to więcej niż trzy boiska piłkarskie i 216 tysięcy metrów sześciennych pojemności – tyle LNG pomieściłoby dopiero pięć tysięcy cystern! Takie olbrzymy będą cumować w terminalu LNG w Świnoujściu.

Galeria

View the embedded image gallery online at:
http://gzog.pl/stacjelng#sigProGalleria3ef9d1d110